Milí návštěvníci,

vítejte na stránkách Apologia ■ Pokud jste tu nováčky, doporučuji k Vaší pozornosti menu po pravé straně, včetně úvodníku ■ Stálé návštěvníky upozorňuji, že k přidání komentářů je nyní zapotřebí zaregistrovat se, a to buď při vložení komentáře, nebo trvale v sekci Návštěvníci ■ Děkuji! ■ DV

Co učí katolický katechismus o bibli

Obvykle panuje názor, že katolíci nemají s biblí moc společného. Dívám-li se kolem a kolem, vidím, že její život je prosycen božím slovem, zvláště v liturgii a v modlitbě a že má tedy Písmo v jejím životě zvláštní roli. Dovolte, abych pouze stručně prezentoval to, co učí o bibli Katechismus katolické církve. (Ucelené pojednání o Božím Slovu je v Katechismu katolické církve: §101 - 141). Tuto stránku přejímám z webu pastorace.cz.
(80) "Posvátná tradice a Písmo svaté jsou tedy ve vzájemném těsném spojení a sdílení. Obojí vyvěrá z téhož božského pramene, splývá jaksi vjedno a směřuje k témuž cíli."47 Jedno i druhé zpřítomňuje v církvi tajemství Krista a činí je plodným, neboť on slíbil, že zůstane se svými "po všechny dny až do konce světa" (Mt 28,20). dva rozdílné způsoby předávání (81):"Písmo svaté je totiž Boží řeč písemně zaznamenaná z vnuknutí Ducha svatého." Co se týká posvátné tradice, ta "předává Boží slovo, které svěřil Kristus Pán a Duch svatý apoštolům, bez porušení jejich nástupcům, aby je osvěcováni Duchem pravdy ve svém hlásání věrně uchovávali, vykládali a šířili". (82): "A to je důvod, proč církev nečerpá svou jistotu o všem, co bylo zjeveno, pouze z Písma svatého. Proto se má obojí přijímat a ctít se stejnou láskou a vážností." (101): Bůh, aby se lidem zjevil, hovoří k nim v blahosklonnosti své dobroty lidskými slovy: "Boží slova totiž, vyjádřená lidskými jazyky, se připodobnila lidské mluvě, jako se kdysi Slovo věčného Otce stalo podobným lidem, když na sebe vzalo lidské tělo." (102): Bůh ve všech slovech Písma svatého nevyslovuje nic jiného, než jen jedno Slovo, své jediné Slovo, v němž se sděluje naprosto celý. "Uvědomte si, že je to jedno a totéž Slovo, které se rozprostírá po celém Písmu svatém a že je to totéž Slovo, které zaznívá v ústech všech svatých spisovatelů; to Slovo, které, poněvadž bylo na počátku Bůh u Boha, nemá zapotřebí slabik, protože nepodléhá času." (Sv. Augustin) (103): Proto církev měla vždy v úctě Boží Písmo, jako má v úctě samo tělo Páně. Neustále totiž podává věřícím chléb života, který bere ze stolu jak Božího slova, tak Kristova těla. (104): Církev neustále nachází v Písmu svatém svou potravu a svou sílu: vždyť v něm nepřijímá jen pouhé lidské slovo, ale Boží slovo, jímž skutečně je. "V posvátných knihách totiž Otec, jenž je na nebesích, s láskou vychází vstříc svým dětem a rozmlouvá s nimi." (106): Bůh inspiroval lidské autory posvátných knih. "K sepsání posvátných knih si však Bůh vybral lidi a použil jich s jejich schopnostmi a silami, působil v nich a skrze ně, aby jako praví autoři zapsali všechno to a pouze to, co on chtěl." (107): Inspirované knihy učí pravdě. "Protože tedy všechno, co tvrdí inspirovaní autoři neboli svatopisci, se musí považovat za tvrzení Ducha svatého, je třeba uznat, že knihy Písma svatého učí spolehlivě, věrně a bez omylu pravdu, kterou chtěl mít Bůh zaznamenanou v Písmě svatém pro naši spásu." (108): Nicméně křesťanská víra není "náboženství knihy". Křesťanství je náboženstvím Božího "Slova", "ne slova psaného a němého, nýbrž Slova vtěleného a živého". Aby slova nezůstávala mrtvou literou, je nezbytné, aby Kristus, věčné Slovo živého Boha, nám skrze Ducha svatého "otevřel mysl, abychom rozuměli Písmu" (Lk 24,45). (124): "Boží slovo, které je Boží silou k spáse pro každého věřícího, je vynikajícím způsobem podáno a projevuje svou sílu v knihách Nového zákona."98 Tyto knihy nám podávají definitivní pravdu Božího zjevení. Jejich ústředním námětem je Ježíš Kristus, vtělený Boží Syn, jeho skutky, jeho učení, jeho utrpení a jeho oslavení, a také počátky jeho církve pod vedením Ducha svatého. (133): Církev "naléhavě a důrazně vybízí také všechny věřící, aby častým čtením Písma svatého získali `nesmírně cenné poznání Ježíše Krista' (Flp 3,8). `Vždyť neznat Písmo znamená neznat Krista' (Sv. Jeroným)." (137): Výklad inspirovaných knih Písma musí především soustředit pozornost na to, co chce Bůh prostřednictvím svatých autorů (či svatopisců) zjevit k naší spáse. "Co je dílem Ducha, nelze plně chápat leč pod vlivem Ducha." (457): Slovo se stalo tělem,aby nás spasilo tím, že nás smíří s Bohem... (458): Slovo se stalo tělem, abychom tak poznali Boží lásku... (459): Slovo se stalo tělem, aby bylo naším vzorem svatosti:... (460): Slovo se stalo tělem, abychom měli "účast na božské přirozenosti" (2 Petr 1,4)... (2653): Církev "naléhavě a důrazně vybízí všechny věřící... aby častým čtením Písma svatého získali `nesmírně cenné poznání Ježíše Krista'... Četba Písma svatého má být provázena modlitbou, aby se stala rozhovorem mezi Bohem a člověkem. Neboť `jeho oslovujeme, když se modlíme; jemu nasloucháme, když čteme božské výroky'." (2659): Učíme se modlit v určitých chvílích, když nasloucháme slovu Páně a když se účastníme jeho velikonočního tajemství; ale je to v každé chvíli, ve každodenních událostech, kdy je nám dáván Duch, aby dal vytrysknout modlitbě. Ježíšovo učení o modlitbě k našemu Otci je v téže linii jako učení o Boží prozřetelnosti:7 čas je v rukou Otce; setkáváme se s ním v přítomnosti: ne včera, ani zítra, ale dnes: "Kéž byste dnes uposlechli jeho hlasu: `Nezatvrzujte svá srdce'" (Ž 95,8). (2662): Prameny modlitby jsou: Boží slovo, liturgie církve, ctnosti víry, naděje a lásky.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velmi se těším na Váš komentář.